WAAROM JE MOET STOPPEN MET MULTITASKEN

mrt 16, 2021 | Blog

Multitasken werkt écht niet. Hoe graag we ook denken dat we het wel kunnen, onze hersenen zijn niet in staat om meerdere taken tegelijk goed uit te voeren. We leggen even uit hoe het zit, en hoe het dan wél moet.

Telkens je focus kwijt

Netflix kijken en chips eten, dat lukt nog wel tegelijk. Maar als het gaat over cognitieve taken, waarbij dus denkwerk komt kijken, dan gaat het fout. Waarom is telefoneren achter het stuur zo gevaarlijk? Juist, je bent automatisch een deel van je aandacht kwijt.

Als het gaat over je kantoorwerk staan er gelukkig geen levens op het spel. Het verlies van focus is wel hetzelfde. Ook al denk je dat je een tekst kan schrijven en tussendoor je mails opvolgen, niets is minder waar. Onze brein kan zich namelijk op slechts één taak per keer toeleggen. Probeer je toch te combineren, dan gaat dat ten koste van je focus.

Stresserend en contraproductief

As je je werk onderbreekt om even iets anders te doen, moet je telkens je focus verleggen van de ene naar de andere taak. En dat is nu net moeilijk voor ons brein. Wanneer je bijvoorbeeld je mail checkt of een telefoon beantwoordt tijdens het schrijven van een rapport, duurt het 15 tot zelfs 25 minuten na het afronden van de mail of het telefoongesprek voor het brein zich weer helemaal kan focussen op het rapport. Onderzoekers aan de universiteit van California concludeerden dat multitasken stresserend en contraproductief is. Het heeft zelfs een negatieve impact op je kortetermijngeheugen.

Stoorzenders uitschakelen

Zie jij tijdens het werk voortdurend mails en berichten binnenkomen op je pc en computer? Word je vaak onderbroken door telefoons? Als je productief en efficiënt wil werken, kan je dat beter vermijden. Vooral wanneer je een wat grotere taak op je bord hebt liggen, zet je beter al die storende indringers even buitenspel. Zonder je ook af van lawaaierige collega’s of huisgenoten.

Het is heel normaal dat je geneigd bent om lastige taken uit te stellen en eerst of tussendoor de kleinere dingen te doen. Daar haal je snel voldoening uit en het lijkt minder vermoeiend. Maar als je echt productief wil zijn en je tijd efficiënt wil inzetten voor de taken die het verschil maken, geef daar dan prioriteit aan in je agenda en schuif al de rest even aan de kant. Ook de pomodoro-techniek kan daarbij helpen.

Hulp nodig bij time management?