RUIM JE BUREAU OP MET DEZE TIPS

aug 19, 2021 | Blog

Doelgericht opruimen, ineens alles een vaste plaats geven om zo met rust in het hoofd aan de werkdag te beginnen. Dat is waar Organise it op doelt tijdens een Office Organising sessie. Natuurlijk kan je makkelijk ook zelf aan de slag met een aantal handige tips voor je bureau. Als je die volgt, krijg je een heerlijke werkruimte zonder rommel.

In je bureau breng je veel tijd door en is visuele rust extra belangrijk. Dat geldt nog meer wanneer de buitenwereld stress en onzekerheid binnenbrengt. Maak dus van je werkplek – thuis of op kantoor – een oase waarin je je energie kan focussen op je job.

De foto toont het resultaat van een Office Organising sessie bij Anja van Hug & Hum.

Wil je zelf aan de slag?

 

Je ideale werkplek

Wanneer je je bureau wil opruimen, moet je daar echt de tijd voor nemen zodat je niet halverwege blijft steken. Zorg er dus voor dat je je opruimactie helemaal kunt afronden. Voor je echt aan de slag gaat, stel je je voor hoe je ideale werkplek er moet uitzien. Wat geeft jou energie en inspiratie?
Welke kleuren en sfeer wil je graag rond je zien? Misschien vind je ideeën bij collega’s of op Instagram.

Sorteren en weggooien

Opruimen betekent niet dat je alles in een lade propt. Het is aangeraden (niet alleen door Organise it maar door heel wat andere opruimcoaches en opruimgoeroe’s) om eerst al je bureauspullen te verzamelen per categorie – schrijfgerei, boeken, handleidingen, administratie, … Daarna bekijk je per categorie wat er weg mag. Gooi weg wat kapot of niet langer relevant is. Opruimgoeroe Marie Kondo geeft het advies om jezelf te vragen: ‘Does it spark joy?’. Bij Organise it vragen we altijd hoe lang het geleden is dat iets werd gebruikt en of je het echt nodig hebt… Want sommige dingen moet je nu eenmaal bijhouden omdat ze belangrijk zijn voor je werk. Items die stuk zijn worden sowieso niet gehouden. 

Een vaste plaats voor alles

Wanneer je hebt beslist welke dingen je zal bewaren, bepaal je voor elk item een vaste plaats. Doe dat ook weer per categorie. Zo vind je alles snel terug wanneer je het nodig hebt en kan je het nadien gemakkelijk weer opbergen. Zorg ook steeds dat wat je vaak nodig hebt binnen handbereik is (maar toch opgeborgen). 

Gebruik dozen en zet dingen rechtop

Door alles te bewaren in dozen gebruik je je ruimte efficiënter en creëer je visuele rust. Zet alles rechtop, dat ziet er netter uit. Je stopt best ook de losse spullen in je bureaulade in kleinere doosjes of vakjes.
Gedaan met onoverzichtelijke rommellades die je amper durft te openen.

Houd je bureaublad zo leeg mogelijk

Op het werkblad van je bureau heb je alleen de dingen nodig waar je op dat moment mee bezig bent. Je pc, je agenda en een kop koffie zijn dus meestal voldoende. Op het einde van je werkdag ruim je ook alles weer op. Ook de downloads folder maak je leeg op het einde van de dag (binnenkort vertellen we je meer over digitaal opruimen!). 

Office voor

Voor en na van Office Organising sessie bij Christine van Mediationlink.

Office na opruimen

Het mag ook gezellig zijn

Helemaal leeg hoeft je bureau natuurlijk niet te zijn. Denk aan je beeld van de ideale werkplek en kies zorgvuldig een aantal dingen uit die een plaats verdienen op je bureau omdat ze je geluksgevoel vergroten. Een plantje bijvoorbeeld, een mooie pen of een leuke foto.
Met deze tips moet het zeker lukken om je bureau efficiënt op te ruimen. De volgende uitdaging is natuurlijk om je werkplek ook opgeruimd te houden. Voor je het weet, sluipt er weer rommel binnen. Erg is dat niet: een wekelijkse kleine update en een grotere versie vlak voor je vakantie en je kan er weer fris tegenaan.

Hulp nodig bij tips en tricks rond clean-office oplossingen en office organising?