“DE ADMINISTRATIE GROEIDE MIJ BOVEN HET HOOFD”

jan 26, 2021 | Blog

Als ondernemer heb je soms te weinig aandacht of tijd voor je administratie. Voor je het weet, ben je het overzicht kwijt. Dat is precies wat gebeurde bij Dora Gasia, zaakvoerster van This is Not an Agency. Ze vertelt hoe ze dat probleem oploste.

Herinneringskosten en cash-flow problemen

“Als jonge onderneemster was ik vooral gefocust op mijn klanten en op mijn team”, zegt Dora. “Ik ben ontzettend geschrokken van de snelheid waarmee de sneeuwbal groeit als je de administratieve taken te laag op je to-dolijst zet. Voor ik het wist, zat ik met zo’n grote administratieve achterstand dat ik nieuwe brieven niet eens meer opende. Zo kreeg ik achterstallige facturen en onnodige herinneringskosten. Bovendien bleven ook mijn eigen facturen voor klanten liggen, waardoor er een cashflowprobleem ontstond.”

Externe partner inschakelen

Dora ging op zoek naar een oplossing en klopte aan bij Organise it om haar administratie op orde te krijgen.

Dora: “Na wat zoeken via Google kwam ik op de website van Organise it terecht. De naam sprak me direct aan, en de website straalde power en vertrouwen uit.”
Veerle van Organise it maakte eerst een analyse van het probleem door een aantal gerichte vragen te stellen. Zo kwam ze te weten wat wel en niet werkt. Het is namelijk meestal niet nodig om alles compleet te gaan veranderen. Toch kan Organise it altijd suggesties doen om de bestaande werkwijze te verbeteren.

Een propere lei

“Ik had een propere lei nodig om te herstarten”, aldus Dora. “De structuur die Veerle invoerde, heeft daarvoor gezorgd. Nadien ben ik binnen die structuur ook mijn eigen accenten gaan leggen.”
De administratie bij This is Not an Agency ontaardt niet meer in chaos. “Administratie is nog altijd de taak die ik het minst graag doe maar ik heb het nu wel onder controle”, verklaart Dora. “Veerle van Organise it heeft mij daarin zelfvertrouwen gegeven – ik weet dat ik het echt wel kan. Ik zeg ook vaak voor de grap: ‘Mocht ik Veerle niet gehad hebben, ik was al drie keer failliet gegaan.’”

Administratieve coach

Doordat de organisatie sterk groeit, komt de opvolging van de administratie uiteindelijk toch weer bij een interne medewerker terecht. Organise it blijft op langere termijn wel een coachende, adviserende rol spelen, tools aanreiken en tips geven. “Zo krijgen we toch de actieve steun van iemand die goed op de hoogte is van alle trends, handige tools en administratie in het algemeen”, besluit Dora.

Klinkt dit bekend in de oren? Wil je ook een propere lei?